Program koła plastycznego z uwzględnieniem pracy z uczniem uzdolnionym plastycznie


Spis tresci:
1. Wstęp
2. Cele i zadania programu koła plastycznego
3. Umiejętności z zakresu działalności plastycznej, obserwacji i doświadczeń
4. Zadania
5. Działalność plastyczna
6. Metody stosowane na zajęciach
7. Zajęcia praktyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni


    Kształcenie dziecka podczas zajęć koła plastycznego nie powinno być jednostronne, nie powinno też koncentrować się na obszarze, w którym uczeń wykazał wysoki poziom uzdolnienia. Może to bowiem spowodować niepełne wykorzystanie wszystkich jego możliwości, a także stać się przyczyną braku orientacji w jego zdolnościach. Powinno stwarzać sytuacje motywujące do działania, dzięki formułowaniu i ocenie zadań i zapewnić możliwość twórczego działania, dzięki akceptacji i pobudzaniu aktywności w tym kierunku.

Uczeń uzdolniony plastycznie posiada m.in.:

  • wysoki rozwój wrażliwości na doznania wzrokowe,
  • umiejętność spostrzegania i obserwowania,
  • dokładną pamięć wzrokową,
  • fantazję twórczą,
  • łatwość spostrzegania i zapamiętywania,
  • doskonałe rozumowanie (operacje myślenia twórczego),
  • genialną zdolność odtwórczą.


Cele i zadania programu koła plastycznego, biorąc pod uwagę cechy ucznia uzdolnionego, powinny umożliwić uczniowi rozwijanie jego zdolności plastycznych poprzez wykonywanie różnych ćwiczeń plastycznych, pomóc zorientować się we współczesnym otoczeniu plastycznym i pogłębić wiedzę o zagadnieniach plastycznych, a edukacja winna opierać się na dowartościowaniu go przez sztukę i samorealizację. Przyczynić się do rozwoju kultury ogólnej i wizualno - plastycznej dyspozycji twórczej, biorąc pod uwagę poszczególne cechy osobowości dziecka. Prowadzący zajęcia nauczyciel musi być inicjatorem twórczego działania i organizatorem wspólnych przeżyć, wspólnego odkrywania problemów i wartości.


Cele ogólne:
  • rozwijanie indywidualnych zdolności plastycznych,
  • rozwijanie aktywności wzrokowej - pamięć wzrokowa natychmiastowa i pamięć odroczona,
  • rozwijanie skłonności do analitycznej obserwacji,
  • poszerzanie wiedzy plastycznej,
  • zapoznanie z technikami plastycznymi nie stosowanymi powszechnie.


Cele kształcenia:
  • Kształcenie umiejętności obserwacji i przedstawiania w pracach twórczych natury.
  • Kształcenie wyobraźni odtwórczej i twórczej.
  • Kształcenie uwagi, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej, myślenia obrazowego przez prowadzone ćwiczenia.
  • Dostarczanie wiedzy o otaczających zjawiskach.
  • Kształcenie zdolności myślenia twórczego.
  • Kształcenie wrażliwości emocjonalnej na zjawiska świata zapewniającą ekspresję w działaniu.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i wrażliwości estetycznej.
  • Rozwijanie zainteresowań rzeźbą, malarstwem lokalnym i światowym.
  • Budzenie szacunku dla sztuki nieprofesjonalnej.
  • Kształtowanie poczucia więzi ze swoją Ojczyzną, regionem, miejscowością.


Cele operacyjne

    Uczeń od początku nauki wie skąd i jakie informacje oraz instrukcje do pracy będzie uzyskiwał, jak będzie przebiegała kontrola jego pracy i w jaki sposób będą egzekwowane od niego wiadomości.


Potrafi:

- z zakresu działalności plastycznej:
  • zastosować nowo poznane techniki plastyczne w praktyce,
  • prawidłowo stosuje w swoich pracach twórczych przez siebie wybraną kompozycję,
  • potrafi malować farbami do szkła, akrylami, farbami olejnymi;
- z zakresu obserwacji i doświadczeń:
  • w różny sposób przedstawia głębię na płaszczyźnie,
  • potrafi wykorzystać w pracach rodzaje faktur,
  • zna możliwości techniczne i efekty użycia różnych materiałów i narzędzi,
  • zna malarstwo lokalne,
  • potrafi w sposób prawidłowy wykonać szybki szkic pamięciowy,
  • potrafi używać różnych materiałów i narzędzi do swojej pracy twórczej,
  • zna poznane pojęcia z zakresu zagadnień plastycznych.



Zadania:

1.Wprowadzenie nowych pojęć:
  • dziedzictwo kulturowe danego regionu
  • fotomontaż
  • frotage
  • snycerka
  • dumage
  • collage
  • rodzaje rzeźb
  • secesja
  • rodzaje perspektyw
2. Wzbogacenie wiedzy rzeczowej przez kierowaną obserwację.
3. Rozwijanie umiejętności dostrzegania i zapamiętywania różnych sytuacji.
4. Projektowanie form na własne potrzeby.
5. Rozwijanie zdolności przedstawiania swoich wyobrażeń.
6. Zaprojektowanie i wykonanie malunku na szkle, na drewnie, na płótnie różnymi technikami.
7. Rysowanie, projektowanie form przestrzennych i półprzestrzennych.
8. Kształcenie zdolności obserwacji, umiejętności posługiwania się przyborami malarskimi w otrzymywaniu nowych, ciekawych barw.
9. Wykonanie form przestrzennych i półprzestrzennych z różnych materiałów, np. gips, drewno.



Działalność plastyczna

1. Malowanie farbami:
  • olejną,
  • akwarelowymi,
  • temperą,
  • akrylową,
  • witrażową,
  • plakatowymi.
2. Lepienie z plasteliny, gliny, masy papierowej.
3. Fotomontaż.
4. Rzeźbienie w drewnie.
5. Frotage.
6. Rysowanie kredkami, pastelami olejnymi, suchymi, świecowymi, itp.



Stosowane metody na zajęciach:

Metody oparte na działaniu:
  a. zajęcia praktyczne,
  b. ćwiczenia,
  c. próby eksperymentalne,
  d. rzadziej metoda laboratoryjna.

Metody oparte na obserwacji:
  a. pokaz (pomocy naukowych, modeli),
  b. demonstracja (reprodukcji, filmów, przeźroczy),

Metody oparte na słowie:
  a. dialogowe (pogadanka, dyskusja),
  b. rzadziej monologowe (opis, opowiadania, wykład).



Zajęcia praktyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni (z natury i z pamięci):

  a. malowanie,
  b. rysowanie,
  c. grafika,
  d. rzeźbienie,
  e. konstruowanie.


------
Opracowała: mgr Marzena Nejman
(Jeśli chciałbyś/chciałabyś umieścić ten program na swojej stronie - wyślij e-mail)

Informacja

Manen.pl to katalog moich stron www. Jeśli chcesz, aby link do Twojej strony był widoczny poniżej. Skontaktuj się ze mną - kontakt


Zaprzyjaźnione strony

E-book